Även läraren tvivlar ibland.

Det ska erkännas att jag ibland tvivlar på om jag verkligen valt rätt utbildning, jag menar, vill jag verkligen spendera resten av mitt i liv i en högstadie eller gymnasieskola? Med temperamentsfulla ungdomar? Ett evigt betygssättande och utvärderande? GOD YES!
 
 
Allvarligt talat, det är klart att det ibland känns som om den här utbildningen aldrig kommer ta slut. 5 år. Ni vet väl att det är maxtiden man får studera med CSN-stöd? Så om jag ångrar mig vid examen finns det inte så mycket att göra än att ta jobb som lärare och studera samtidigt i så fall. 
 
Men, och här kommer ändå det fina i kråksången, ibland kan jag få en sån där känsla då jag knappt kan vänta på att få ställa mig i ett klassrum och prata med eleverna. Gårdagens lärare Lars Fonseca påpekade att det fanns en anledning att välja högstadie och gymnasie, och kanske inte lägre åldrar. Jag brukar själv säga det när vissa människor får skräckslagna tefats-ögon så fort jag nämner "gymnasielärare", nämligen att tonåringar är så intressanta. Inte för att jag menar att dom är experiment jag vill studera, men att dom har så mycket intressant att säga och deras syn på livet är helt egen alltså. Vår lärare menade på att i t ex mellanstadiet är man som lärare avgudad och att det är en underbar bekräftelse. Men jag tror att alla lärare, som verkligen njuter av sitt yrke, känner så, oberoende av ålder på eleverna.
 
Den känslan jag fick på min praktik när en av eleverna tackade mig för att jag hjälpt henne förstå en text på engelska, det var helt otroligt. Hon sa att hon alltid har så svårt att hänga med och förstå, men att när hon och jag läste ett stycke i taget och översatte, då blev det så mycket klarare. Egentligen var det väl inte så stort, det var ju inte direkt som om jag räddade hennes liv. Men gud vad det kändes fint. Hon sa liksom bara tack och log mot mig. Och jag trodde att mitt hjärta skulle spricka av stolthet. Både över mig själv och henne.
 
Så, lärare är nog rätt ändå.
 

Kommentarer
Postat av: Mirre

Jag tror du kommer att bli en fabulous Stina!

2014-04-05 @ 10:13:40
Postat av: Mirre

Alltså.. Du är ju redan en fabulous Stina!! Du kommer att bli en fabulous lärare skulle jag skriva! (;

Svar: Hahah xD Gud va kul! xD tack snälla du, jag hoppas du har rätt! Jag kommer allafall tycka om det jag gör :D:D
Synonymous

2014-04-05 @ 11:38:19
Postat av: Elin

Du kommer bli en grym lärare! Tänker att det måste vara en otrolig känsla, och vinst, att få lära och sätta grunden för människors liv! Shit vad coolt egentligen!

Svar: Tack, Elin! Ja, det känns liksom mäktigt och det är sjukt givande! Man undrar nästan om man som lärare får ut mer än eleverna faktiskt xD
Synonymous

2014-04-14 @ 20:51:50
URL: http://eliniver.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0