argt inlägg från arg servitris

Vet ni vad, vanligtvis är jag en riktigt trevlig människa, vilket i sin tur betyder att jag är den absolut trevligaste servitrisen på planeten men den här kvällen förändrades allt.
 
Jag serverade ett bord på 8 personer med 4 barn. Två av barnen såg ut att vara i 6-8 års åldern och de andra två bedömde jag vara ungefär 12.
 
Så här gick konversationen när de beställde:
 
Jag - "Vad får det lov att vara?"
Kvinna 1 - "Pepsi max och mixtallrik, sen kan vi ta barnsouvlaki -gubben, går det bra med det, korv och sånt? Nej, släpp den där! Går det bra gubben? Ja? Bra! - till de här båda." (pekar på de två yngsta barnen)
Man 1: "Jag kan ta mixtallrik men utan klyftpotatis. Istället vill jag ha pommes."
Jag - "Okej. Det kan jag fixa, inga problem."
Man 1 - "Sen vill jag inte ha bearnaisesås heller. Eller rödvinssås. Jag vill ha bearnaisesås." (I detta läget skriver jag så pennan glöder och har klottrat ner både block och mig själv med alla ändringar.)
Kvinna 2 - "Jag vill ha chirino souvlaki och dessa två vill ha gyrostallrik utan sås." (pekar på de äldre barnen)
Jag - "Finemang, då ordnar jag det."
 
Maten kommer ut och dramat börjar.
 
Kvinna 2 - "Ursäkta vi skulle inte ha sås till barnsouvlakin!"
Jag - "Hrm, jag är ledsen men det sa ni inte, det är ingen sås på gyrostallrikarna dock, eftersom ni bad om det."
Kvinna 2 - "Amen, jaha, jag trodde inte det var sås på barnsouvlakin."
Jag - (känner att jag vill dänga till henne med en 8-kilos rå nyfångad gädda) "Jo, lite sås är det ju, går det bra ändå?"
Barnet stirrar skräckslaget på sin mor (det hade jag helt förståelse för) och nickar.
Kvinna 2 - "Ja, det gör det väl. MEN! Är det här barnportion på gyrostallrik?!"
Jag (håller tappert mitt service-leende på plats och knyter nävarna för att inte knipa henne i näsan) - "Nej, det där är vanlig portion, eftersom det var det ni bad om."
Kvinna 2 - "Fast... jag pekade ju på barnen... så då är det ju barnportion som det borde vara."
Jag - "Ursäkta, då har jag uppfattat fel, går det bra ändå kanske?"
Kvinna 2 - "......... hm, alltså, vad kostar dom då? Barnportion är ju 59. Jag pekade ju på barnen då är det ju barnportion det borde vara. Det borde ju vara tydligt. Eftersom jag pekade på barnen."
Jag - "Jag är ledsen, men eftersom ni inte sa barnportion så blev det vanlig portion." (Känns som jag stångar huvudet blodigt mot en betongvägg.)
Kvinna 2 - "Men... Jag menar, dem är ju barn! Vi beställde ju från barnmenyn."
Jag - "Fast ni sa bara gyrostallrik. Men jag ber om ursäkt, de kanske går bra ändå?"
Kvinna 2 - "Amen... Dem är ju barn!!"
Jag - "Ursäkta, jag har tyvärr inga barn själv och är därför inte så bra på att se ålder. Det är inte upp till mig att avgöra vad gäster orkar eller inte orkar äta. Eftersom ni bad om gyrostallrik bedömde jag att de här två barnen var tillräckligt stora att äta den ordinare portionen, eftersom ni sa det. Tyvärr är det inte mer jag kan göra, jag är ledsen."
 
Jag var tvungen att gå från bordet för den här jävla kvinnan var så omständig att jag vill spetsa henne på grillspettet jag serverade henne. 
 
Jag kan för fan inte se hur gammalt ett barn är och då bedömma hur mycket de ska äta. Det får väl fanken föräldrarna göra. AAAAAAH!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0