110303

Jag vet inte varför jag tittar på skräckfilmer. Eller varför man gör det över huvud taget. Jag är kroniskt rädd för mörker, inbillar mig att jag ska bli besatt dagligen och att mördare/våldtäktsmän ska hoppa fram ur buskarna när jag går hem från bussen.
Och ändå fortsätter jag att se läskiga filmer.

För någon vecka sen såg jag The Resident. Miranda tipsade mig om den och sa att den var spooky as hell och då kunde jag ju inte motstå. Det lockade även att det var kända skådespelare med i den. Ofta i skräckisar är det ju lite B-skådisar, dem är ofta duktiga och så, men man känner inte igen dem för fem öre.
Så när jag såg att det var Hilary Swank och Jeffrey Dean Morgan (om ni inte vet vem snubben är kan jag säga att han spelar den andra irländske snubben i PS I Love You) var det kul eftersom dem spelade mot varandra i just PS I  Love You. Eftersom jag känner mig själv (knasigt..) kollade jag på den mitt på eftermiddagen i fullt ljus. ändå höll jag på att kissa på mig av rädsla.

Hilary Swank spelar den nyskilda Brooklyn-läkaren Juliet Devereau. Hon har vissa svårigheter att hitta en lägenhet efter sin skilsmässa. När hon väl hittar en verkar den perfekt. Stor, luftig, låg hyra och en trevlig hyresvärd. Efter ett tag känner hon sig dock iakttagen, precis som om hon inte är ensam. Hon installerar kameror som bara filmar när de registerar rörelse. De visar att hennes hyresvärd är allt annat än trevlig och då börjar en katt-råtta lek där Juliet måste kämpa för sitt liv.



som sagt, läskig som bara den. men jag tror ändå att Paranormal Activity 2 slår den med hästlängder.

Jag vet inte om ni sett ettan så jag drar en kort summering på den också ;)

Katie och Micah är ett ungt par i sitt första hus. När konstiga saker börjar ske köper Micah en kamera som de har i sovrummet under natten när de sover. Allt eftersom filmen eskalerar likaså gör ondskan. Det visar sig att Katie troligtvis är hemsökt av en demon. Jag vet att det låter bogus men de här filmen skrämde mig på ett sätt jag inte blivit rädd på förut :/ Eftersom den är filmad som en dokumentär (lite som Blair Witch project) känns det väldigt verkligt. det kan ju också sägas att det tar ett tag innan det händer rediga grejor, so to speak. men det är väl värt att vänta på.

Uppföljaren, som inte är nån uppföljare egentligen utan en paralell förfilm, utspelar sig hemma hos Katies yngre syster Kristi och hennes make Daniel. tillsammans har de sonen Hunter och Daniel har dottern Ali från ett tidigare äktenskap. Efter ett inbrott installerar familjen säkerhetskameror i hela huset som spelar in hela tiden. När skåpluckor öppnar sig själva,  stekpannor ramlar ner, dörrar öppnas och stängs självmant inser de att allt inte står rätt till. Jag vill inte avslöja för mycket för då kanske ni inte tittar på filmen och jag tycker verkligen att man inte bör missa den här! Men jag kan ju säga att den är minst lika läskig som ettan. Man får även veta hur det kommer sig att Katie blir hemsökt i ettan, för inte var det någon slumpartad händelse ..

se den se den se den se den se den se den se den se den!!


Kommentarer
Postat av: miranda

jag lovar att se den. om du ser den med mig ;)

2011-03-03 @ 19:20:48
Postat av: Stina

självklart, jag lovar att se den med dig. vi kan vänta till trean kommer så kan vi ha ett maraton! :D

2011-03-03 @ 19:30:48
URL: http://synonymous.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0