101127

Hej

jag har film-racat lite denna helgen, hade så många filmer på datorn som jag inte sett att jag kände mig lite skyldig.
igår kollade jag på Erin Brockovich, en helt faaaantasisk film med Julia Roberts (ack, jag diggar verkligen henne).
Det är en film baserad på verkliga händelser, vilket gör den ännu bättre. Erin Brockovich är en ensamstående mamma utan någon direkt utbildning. hon tvingar till sig anställning av Ed Masry på hans advokatkontor. När hon väl börjat jobba hittar hon pappersarbete på att ett företaget Pacific Gas & Electric förgiftat en hel by genom att förorena grundvattnet, vilket har gjort så att nästan alla invånare är extremt sjuka i bl a cancer. Hon drar personligen ihop över 600 stämningar och ser, med hjälp av Ed Masry, till att företaget får betala för vad dom gjort.
riktigt bra alltså, och speciellt med tanke på att det verkligen har hänt. PG&E fick betala 333 miljoner dollar i skadestånd till invånarna i byn Hinkley, det är den största summan någonsin som betalts i skadestånd i USA. Erin Brockovich fick typ 2 miljoner dollar i "bonus" av advokatfirman och Ed Masry. whopedoo, inte hade jag tackat nej till 2 miljoner dollar inte..
hur som helst, väldigt bra film. rörande! se den!

ikväll blev det en snabbkoll på A Princess Diaries 2: Royal Engagement.
Gud, jag älskar verkligen den filmen. och jag orkar inte riktigt berätta vad den handlar om, för det känns inte som om någon inte vet det. hon är en prinsessa i ett litet europeiskt land, måste gifta sig för att få bestiga tronen, blir kär i fel kille, yadda yadda yadda.
det jag egentligen satt och tänkte på vad att det är sjukt kul att Sverige ska få en regerande drottning! vi har faktiskt bara haft 3 regerande drottningar förrut: Margareta, Kristina och Ulrika Eleonora.
och det var typ på början av 1700-talet Ulrika Eleonora regerade så det känns som om det är dags för tjejerna att visa framfötterna igen, i say you go girlfriend, drottning Viktoria! (och kung Daniel! HA! eller nej han blir väl typ prinsgemål eller nåt.. ?)


kvällens andra film blev The Joneses på uppmaning av Olivia! (för ett rätt så bra tag sen, men som jag sa, en hel del filmer som ligger kvar på datorn men som inte hugger tag i mig och därför pallar jag inte se dom med det samma)
en annorlunda film med Demi Moore och David Duchovny. en lite speciell familj flyttar in i ditt områda, dom verkar ha allt. kläder, bilar, smycken, snygga möbler. helt enkelt det perfekta livet. om det nu visar sig att dom är betalda försäljare, anställda för att sälja och promota allt dom äger och har, vad säger du då?
filmen påminner mig om Stepford Wives (som förresten också är en helt galet bra film, om än lite creepy). allt är så perfekt på ytan och ändå tänker man direkt på ordspråket "i de lugnaste vatten simmar de största fiskarna"
eller, är det så man säger? haha, jag kanske låter som en dumbulle, men så kände jag direkt.
- Hm, det verkar helt enkelt vara för bra för att va sant. *misstänksamt smalnande ögon*

gud, jag  orkar   inte   skriva   mer  -
nu ska jag fortsätta lyssna på julmusik och kanske titta lite på Buffy. jag har precis tittat färdigt på alla Vänner säsongerna igen så det ska smaka bra med lite dramatisk vampyr-slakt.



BUH-BYE!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0