101231

jösses jösses. jag vet inte hur jag hunnit med det men ikväll har jag sett två fantastiska filmer. och då menar jag helt otroliga, superfina, underbara filmer. och eftersom jag anser mig vara en van filmtittare känns det som om jag vet vad jag snackar om.
först och främst (passande nog): En Tomtesaga.
Filmen handlar om Jultomten. känner ni inte redan hur bra det kommer bli? Den lilla Lapplands-pojken Nikolas förlorar sina föräldrar och sin lillasyster Ada i en olycka. Familjerna i den lilla fiskarbyn bestämmer sig för att alla ta hand om honom. Varje år på julafton byter Nikolas familj och får på så sätt bo hos alla i byn. Som tack, täljer han leksaker och lämnar dom till barnen på julaftons natt. I takt med att han blir äldre blir familjerna fler och fler och även listan på barn som ska ha gåvor längre. Men Jultomten är inte den som ger upp.
jag grät så det skvalade genom nästan hela filmen. nu kan det va så att jag grät som ett litet barn för att jag har sovit dåligt (mammas idé) men jag rekommenderar ändå den så himla mycket, för finare film får man leta efter.
oh, btw. den är på finska, men faktiskt blev den ännu bättre på finska :)

kvällens andra film är en nybeställd i min samling: The Blind Side.
Den sanna historien om hur en hemlös svart pojke blev omhändertagen av en vit överklass familj. ytterligare en film som liksom gör ont i hjärtat så fin är den. ni som har sett Den Gröna Milen, kan förstå hur man känner inför Michael Oher. han är gigantiskt och snäll som ett lamm. jag vet knappt hur jag ska förklara den, men Sandra Bullock, som spelar mamman i familjen, bara plockar upp honom och tar med honom hem. Hon har en superhärlig sydstats dialekt genom hela filmen och är charmigt bestämd av sig, bossig och väldigt älskvärd. om det är ett ord? xD

hur som helst, den var fruktansvärt bra. jag visste väl att jag valde rätt på cdon - allvarligt talat jag är deras bästa kund. jag passade även på att beställa första säsongen av Glee och Angel. Med glee tänkte jag att det kunde vara kul att ha det på dvd och med Angel resonerade jag som så att jag älskar ju Buffy och har alla säsongerna. hur kan jag då inte ha Angel?
Sen köpte jag Zombieland på rekommendation från Robin. han hade rätt, den var löjligt bra.
sen var det ju bara komiskt att jag trodde att huvudpersonen skulle vara Micheal Cera, ni vet han från Juno och Year One. Mest på grund av att han låter EXAKT som honom. men tji fick jag. att jag sen trodde att det var Matthew McConaughey som spelade birollen var också kul. mest på grund av att dom ser EXAKT likadana ut.


jag menar, kolla snubbarna. sjukt lika.
väldigt spännande grejor som händer mitt liv alltså..

men men, imorgon är det Nyårsafton och Erika kommer hit så att vi kan fira det nya året tillsammans. jag står fast vid mitt löfte att aldrig mer sätta min fot utanför huset på nyår. only bad things can come from it.
so long, suckers!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0