En missnöjd lärare-to-be berättar om den bristfälliga undervisningen.

Hejhej...
Idag är jag lite gladare. Jag blev mycket gladare efter ett fyra timmars långt samtal med en godbit igårkväll, efter min rage-blackout. Idag är jag dock mer besviken. Vad är jag besviken på, undrar ni? Jo, det ska jag berätta!
 
En lärare. Jag ska inte säga lärare, plural. Egentligen vill jag bara uttrycka mitt missnöje mot vissa strukturer och pedagogiska metoder på universitetsivå. Den lärare vi har fått nu är totalt osammanhängade och använder sin powerpoint som en leksak där det är extra roligt att trycka mellan slides fram och tillbaka utan att någon gång stanna upp så att vi får hänga med i föreläsningen.
 
Vår föregående lärare var fantastiskt duktig på att berätta och det var så målande att man bara kunde anteckna precis vad han sa så att det blev en flytande text i form av en berättelse på cirka 5 sidor per föreläsning. Dock kunde han inte formulera frågor på tentan. "Berätta om en reformation mellan 1500 och 1600 i ett valfritt europeiskt land". Det är faktiskt så att det är en förmåga att kunna ställa riktade frågor som lärare. Det är alltså en oförmåga att ställa frågor som är så breda att det är näst intill omöjligt att veta vilket svar läraren är ute efter. 
 
Jag blir även påmind om de pedagogiska föreläsningar vi hade under vår UVK-kurs förra våren, med forskare inom pedagogik utan förmågan att faktiskt vara pedagogiska. 35 lärarstudenter sitter och stirrar misstroget på en lärare som klämt in en roman i sin power point (det har vi blivit uppmanade att inte göra), berättar utan sammanhang mellan powerpointen och det man säger (det har vi blivit uppmanade att inte göra) och inte kan svara på raka frågor om vad det är vi faktiskt ska göra
 
Jag blir väldigt frustrerad på den här bristen i min utbildning som ska forma mig till en fantastisk lärare. Det känns inte okej. Att man sitter på en föreläsning och faktiskt bedömmer att man inte förstår, det inte finns sammanhang och röd tråd, att det helt enkelt är bristfällig undervisning det är inte okej. Det dock helt okej att faktiskt säga att det är bristfälligt för jag har även upplevt sagolika lärare på universitetet och kurser som är så inspirerande att man knappt kan tro sina ögon. Därför blir jag så jäkla besviken när det känns onödigt att sitta i 3 timmar och lyssna på en gubbe som svamlar. 

Kommentarer
Postat av: gickinteattskrivapåfacebbok duharvälblockatmig-sson

Vilken lärare har ni nu? :D

2014-12-15 @ 00:21:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0